دسته بندی کولرهای آبی
نوشته شده توسط : مدیر

اکنون درصد کثیری از مردمان کشورمان و همینطور بخش اعظمی از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه و گسترش از سیستم های سرمایشی تبخیری ( Evaporative Cooling Systems ) یا این که به اصطلاح کولرهای آبی‌رنگ برای خنک سازی محیط عمل و معاش خویش در فصول گرم به کار گیری می‌نمایند . این سیستم ها در سایزها , گنجایش ها , گونه های و اقسام متعددی به بازار عرضه میگردند که هریک متناسب به نیاز کاربری ویژه ای پباده سازی و ایجاد شده‌است . درین مقاله قصد داریم در شرایط کلی جور بندی کولرهای آبی رنگ را مورد دعوا و بررسی در اختیار بگذاریم . نصاب کولر آبی تهران

 

گونه بندی کولرهای آبی‌رنگ

کولرهای آبی‌رنگ را می توان از منظرهای متفاوت مورد مطالعه قرار داده و جور بندی نمود . طریق سعی , گونه کاربری , اجزای تشکیل دهنده مکانیکی , الکترومکانیکی و الکتریکی و فاکتورهایی از این دست می‌توانند مبنای مدل بندی کولرهای آبی رنگ قرار گیرند . چندین دسته جور بندی مهم برای کولرهای آبی رنگ می توان برشمرد که عبارتند از :

نوع بندی کولرهای آبی‌رنگ بر طبق جور کولر
مدل بندی کولرهای آبی رنگ بر پایه ی بعدها و گنجایش
جور بندی کولرهای آبی‌رنگ مبنی بر گونه واسط تبخیری به فعالیت رفته
گونه بندی کولرهای آبی رنگ مبتنی بر دسته رشته
و مدل بندی کولرهای آبی‌رنگ بر پایه ی سیستم پیکربندی دمایی
که ادامه به طور تخصصی به هر یک از این موردها غیروابسته خوا هیم پرداخت .

جور بندی کولرهای آبی‌رنگ بر طبق جور کولر

کولرهای آبی‌رنگ در وضعیت کلی در دو دسته اثبات ( Fixed ) و قابل حمل یا این که متحرک ( Portable ) در بازار جانور می‌باشند . در‌صورتی‌که که با نگاهی موشکافانه در شهر بگردید مطمئنا شاهد باکس های آبی در بالکن ها و پشت بام های ساختمان های مسکونی و اداری و … خواهید بود . این کولرها به عبارتی کولرهای اثبات آبی‌رنگ میباشند . نصب این گونه از کولرها اکثر اوقات نیازمند سیستم شبکه کشی ( Ducting ) جهت انتقال هوا به باطن ساختمان است . نیز چنین سیستم آب رسانی این کولرها از روش لوله کشی صورت می‌گیرد .

مدل دیگری از کولرهای آبی‌رنگ که کولرهای پرتابل هم نامیده می گردند فاقد نیاز به لوله کشی آب و شبکه کشی میباشند و می توان آنان‌را در هر کجای ساختمان و اتاق ها قرار اعطا کرد و به کار گیری کرد . بها فراوان ذیل این دست از کولرهای آبی‌رنگ سبب ساز شده‌است که با استقبال فزاینده ای از جانب یوزرها مواجه شوند . اگر چه میزان تلاش و بازدهی آن‌ها اندکی زیر خیس از کولرهای اثبات آب یا این که کولرهای گازی است .

مدل بندی کولرهای آبی‌رنگ بر پایه ی بعدها و گنجایش

گنجایش کولر آبی‌رنگ به طور مشروح در مقاله‌ها قبلی مورد مشاجره و بررسی قرار گرفته است . به طور خلاصه چنین می توان تیتر کرد که گنجایش هوادکی یک کولر آبی‌رنگ برابر است با توان آن کولر برای خنک سازی بعد ها خاصی از محیط . این واحد که بر پایه ی یکای CFM یا این که فوت مکعب بر دقیقه ( Cubic Feet per Minute ) ابلاغ می شود میتواند معین کننده توان هوادهی کولر آبی رنگ متبوع باشد . در کشور ایران اکثر وقت ها گنجایش هوادهی مبنی بر یکای SI و به طور متر مکعب در ساعت ابلاغ می شود .

اکثر زمان ها کولرهای آبی رنگ تا گنجایش حدود 10000 مترمکعب در ساعت را کولرهای خانگی و بالای این گنجایش را کولرهای صنعتی آبی‌رنگ می نامند . کولرهای صنعتی آبی رنگ را می توان شایسته ترین مورد برای خنک سازی هوا در ساختمان های صنعتی , کارخانجات , سوله های بزرگ , آمفی تئاطرها , تالار های بزرگ تولیدی و مرغداری , گاوداری ها و … دانست .

نوع بندی کولرهای آبی‌رنگ بر طبق دسته واسط تبخیری به عمل رفته

مکانیسم سرمایش در کولرهای آبی‌رنگ به نحوی است که انتقال حرارت روی یک واسط تبخیری صورت می پذیرد . به کار گیری از این واسط تبخیری می‌تواند عارضه ها متعددی داشته باشد که عبارتند از ارتقاء تراز تماس در میان هوای گرم و آب خنک کننده , توزیع آب , جذب ذرات جانور در محیط و غیره . لذا مدل آن و کارایی آن می‌تواند در تلاش سیستم سرمایشی تتبخیری ذی‌ربط زیاد تاثیرگذار باشد .

دو گونه گونه بندی کولر آبی‌رنگ بر طبق واسط تبخیری موجود هست که عبارتند از :

کولرهای آبی‌رنگ پوشالی یه معمولی
و کولرهای آبی رنگ سلولزی
مدل واسط تبخیری به عمل رفته درین دو دسته کولر صرفا وجه تمایز در بین آنان است . ولی در شرایطی‌که که مورد مطالعه قرار گیرند تفاوت های دوچندان متعددی را در مدل سعی , گنجایش و بازده خنک سازی و نیز چنین کیفیت هوای خروجی از سیستم خواهند داشت . کولرهای سلولزی نسبت به کولرهای پوشالی مصرف انرژی برق پاییین تری دارا‌هستند . ولی در عین درحال حاضر میزان بازدهی خنک سازی آنها به مراتب فراتر است . استدلال را می توان در خاصیت شگفت انگیز پدهای سلولزی به فعالیت رفته درین سیستم ها جست و جو کرد :

کاهش میزان مصرف آب و برق
ارتقا بازدهی سیستم
ساخت هوایی منزه و سوای باکتری های زیان آور
عدم ساخت بوی نامطلوب
قدمت موثر بالا
هزینه شست و رفت و تعمیرات ناچیز
فارغ از افتادگی
و …


مدل بندی کولرهای آبی رنگ مبتنی بر دسته رشته

نوع بندی دیگری که برای کولرهای آبی‌رنگ می توان برشمرد نوع بندی مبتنی بر گونه حرفه کولر آبی‌رنگ است . حرفه های به فعالیت رفته در سیستم های خنک کننده تبخیری دو جور است و لذا دو دسته کولر آبی رنگ بر پایه ی جور حرفه خوا هیم داشت :


هر کدام از این کولرهای دارنده سعی خاصی بوده و قادر است پاسخگوی نیاز کاربری خاصی باشد . اکثر اوقات برای سیستم های صنعتی بزرگ از کولرهای سانتریفیوژ به کار گیری می‌کنند . به این دلیل که که‌این جور از کولرهای آبی رنگ دارنده حجم جریان هوای بالا با فشار استاتیک بالا می‌باشند .

کولرهای اکسیال هم دارنده حجم بالا میباشند ولی برای سیستم هایی با فشار بالا کاربرد چندانی ندارند . ولی این در حالی است که ارزش این جور از کولرها زیاد مقرون به صرفه میباشد .

مدل بندی کولرهای آبی رنگ مبنی بر سیستم پیکربندی دمایی

نکته انتها راجع به روش پیکربندی دمایی کولرهای آبی‌رنگ است . اکثر اوقات کولرهای آبی رنگ دارنده پیکربندی دمایی محدود میباشند . به نحوی که تنها دو موقعیت کم و بسیار در کلید پیکربندی آن‌ها موجود هست . این محدودیت میتواند در زمان شبانه روز منجر مشکلاتی برای کولر و یوزرها شود . در شرایط معمولی یوزرها بدون چاره خواهند بود به طور مداوم سیستم خویش را روشن و خاموش نمایند تا بتوانند تغییرات دمایی





:: برچسب‌ها: نصاب کولر آبی , نصاب کولر آبی تهران , نصاب کولر آبی در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: